Jens Burström
Kan du kort presentera dig själv och din roll i laget?
Jens Burström, ny huvudtränare för FC Norrsken dam i div. 3. Tränade innan dess ett damlag här i Skellefteå och har utöver det en väldigt bred erfarenhet kring lagidrott.
Fysträning är ett av mina specialområden och jag har bland annat varit fystränare för Skellefteå Aiks damer samt NHL-spelare.
Jag är en grymt engagerad, framåt och motiverande tränare som gillar utmaningar.
Min roll i laget är väl att planera pass och se till att spelarna utvecklas både som spelare och som människor.
Hitta en grym lagkänsla där alla är delaktiga.
Hur vill du att ditt lag ska spela fotboll?
Vi ser oss som ett spelande offensivt lag där vi ska rulla boll och även ha ett syfte med det vi gör.
Med bra variation och finess ska vi skapa mycket.
Vad är er största styrka som lag just nu?
Vår bredd är helt klart vår största styrka. Vår lägsta nivå har höjts avsevärt och konkurrensen är otroligt hög.
Med vår bredd har vi alltid spelare som är redo att komma in och göra ett toppenjobb på i stort sett vilken position som helst.
Lägg då till även vår spets som kryddar till det extra.
Sen är vi ett oerhört härligt tränarteam där alla bidrar med kloka tankar och idéer.
Engagerade ledare är A-O för att få ihop lag ett på bästa sätt.
Vad försöker ni utveckla mest under säsongen?
Vi som lag vill alltid utvecklas och vi strävar efter att alltid bli någon procent bättre på varje träning och match.
Vi vill hålla en sån jämn nivå så att det går hela säsongen ut.
Hur förbereder du laget inför match?
Redan sista träningen innan matchdag så försöker vi att ha ett bra flow och en bra känsla kring vårt spel och agerande.
Även mentalt förbereda oss för matchen/den eventuella matchbilden.
Jag pratar också med spelarna om vad deras roll är och blir samt tipsar om olika saker.
Vad betyder lokalfotbollen för dig?
Lokalfotbollen är viktig för alla men kanske främst för de aktiva ungdomarna som just nu spelar fotboll.
Att alla ska få möjlighet att få utöva en lagidrott där man får lära sig att ställa krav, ta ansvar och respektera sina kamrater är otroligt viktigt.
Det ska också finnas möjlighet att stega upp till att spela på en hög nivå om den ambitionen finns.
Jag efterlyser och önskar att fler byar också får tillbaka sina lag. Det gör att det inte bara finns fler lag att spela mot, utan bidrar också till en aktiv fritid för fler.