Daniel El Moussaoui
Kan du kort presentera dig själv och din roll i laget?
Jag är 50 år och gör min 2:a säsong som huvudtränare för Åsa IF Dam. Vi är ett ungt lag som tillsammans har höjt upp allt från bruttotrupp, träningsnärvaro, träningstimmar m.m. Vi lägger mycket fokus på utbildning, lagsammanhållning och gemenskap.
Hur vill du att ditt lag ska spela fotboll?
Jag/vi vill spela en passningsorienterad fotboll där vi kan erbjuda våra spelare och laget fler alternativ i vår speluppbyggnad. Vi lägger även fokus på att ha en stark defensiv där alla spelare förstår sin roll och vad som krävs ute på planen. Vi ska kunna växla vårt spel från att vara passningsskickliga till att kunna slå långbollar för att variera spelet och straffa vår motståndare beroende på hur de ställer upp och spelar sin fotboll mot oss.
Vad är er största styrka som lag just nu?
Vår största styrka är farten och hungern vi har som nykomlingar i Div.3 dam Halland. Vi är ett ungt lag som väger lite för lätt i närkamperna, men trots det ger vi oss aldrig och den inställningen är också en styrka hos oss.
Vad försöker ni utveckla mest under säsongen?
Vårt grundspel där vi oavsett motståndare och matchbild ska ha en trygghet och spelidé som vi tillsammans tror på. Även rollerna inom laget är något vi försöker utveckla med en tydlighet om "vem gör vad" ute på planen. Sedan är det alltid viktigt att utveckla och cementera en stark lagsammanhållning där alla är beredda att göra allt de kan för sig själva, laget och Åsa IF. Sedan är det väldigt viktigt att upprepa det vi gör med en STOR portion tålamod och långsiktighet. Först då kan vi få kontinuitet och utveckling för varje spelare och laget som helhet!
Hur förbereder du laget inför match?
Vi tränar 3 dagar per vecka och på vårt sista träningspass inför match kör vi alltid matchförberedande träning. Vi lägger inte allt för stort fokus på vår motståndare utan pratar mer om våra grundprinciper och hur vi proffsigt och ödmjukt alltid ska förbereda oss inför en match. Den stora utmaningen för oss är att få en hållbar kontinuitet och identitet i vårt spel.
Vad betyder lokalfotbollen för dig?
Det betyder väldigt mycket. Det är inte bara idrotten och folkhälsan vi arbetar med. Utan vi formar och ger våra spelare en möjlighet att få en tillhörighet, känna sig behövd och ingå i ett sammanhang där man delar på många känslor och minnen. Att få arbeta med människor och se dem utvecklas är en viktig drivkraft hos mig. Lokalfotbollen måste få leva vidare, speciellt inom damfotbollen där vi är extra sårbara med spelare som slutar och där återväxten kan vara en stor utmaning hos många klubbar inom lokalfotbollen. Därför är det viktigt att bilda nätverk med andra tränare, ledare och föreningar för att tillsammans motverka att spelare t.ex. Slutar pga "jag tycker inte det är roligt längre" "Jag har ingen glädje eller motivation". Det finns tyvärr alldeles för många utmaningar och där måste vi tillsammans göra ett gediget arbete och inte ta något för givet.